کسب و کار اینترنتی

فریلنسر چیست؟ Freelancer یا آزاد کار کیست؟ راه های سریع کسب درآمد از فریلنسری

ساده‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که: یک نفر، بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد.

مفهوم فریلنسر یا آزادکار، طی دهه‌های اخیر مطرح شده است.

می‌توان گفت که آغاز انقلاب صنعتی، دوران شکل‌گیریِ سازمان به مفهوم مدرن آن بود. هم‌زمان با مطرح شدن مفهوم سازمان، مفهوم شغل هم معنای تازه‌ای پیدا کرد.

تاریخچه فریلنسری

شاید جالب باشد بدانید که اولین بار واژه فریلنس توسط چه کسی و به چه منظوری استفاده شد. سال ۱۸۱۹ میلادی نویسنده ای به نام والتر اسکات در کتابش به نام “Ivanhoe” از حاکم فئودالی نوشته است که به سربازان ارتشش لقب” فری لنس” (لنس در انگلیسی به معنای نیزه است) داده است. از همینجا مشخص می شود که در واقع در قدیم سربازانی که دارای مهارت جنگیدن بودند مهارت هایشان را در ازای مبلغی مشخص در اختیار دیگران قرار می دادند و برایشان می جنگیدند.

اگرچه امروزه این مفهوم از حوزه نظامی خارج و وارد حوزه کسب و کار شده است اما یک معنای مشخص از ابتدای تاریخ تا بحال در آن نهفته است و آن در اختیار گذاشتن هر مهارت و ویژگی خاصی در ازای مبلغی مشخص است.

آیا فریلنسری برای کار شما مناسب است؟

قبل از اینکه به راه های مورد نیاز فریلنسر شدن بپردازیم ابتدا باید خودتان را محک بزنید و چند سوال اساسی را از خودتان بپرسید:

 چرا می خواهید فریلنسر شوید؟

در ابتدا پاسخ به این سوال حیاتی است. باید روحیات خودتان را بشناسید آیا کسی هستید که از محیط کاری یکنواخت و روزانه کار مشخص و تکراری انجام دادن خسته هستید و به انرژی بیشتری در کارتان نیاز دارید؟ آیا برایتان مهم است ساعات کاری منعطف داشته باشید؟ البته انعطاف به این معنا نیست که هر موقع اراده کردید کارتان را به کارفرما تحویل دهید. چرا که طبق قرار داد زمانی خاص برای تحویل منعقد می شود و شما فقط می توانید زمانتان را به دلخواه خودتان مدیریت کنید. مثلا اینکه به جای روز ها شب ها کار کنید. در کل شناخت روحیاتتان در پیدا کردن مسیر به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

  چه مهارتی دارید؟

مهارت ها و نقاط قوت تان را بشناسید. در چه چیزی خوب عمل می کنید؟ معمولا دیگران از شما می خواهند چه کاری برایشان انجام دهید؟ پاسخ به این سوال کمک می کند زمینه ای را که در آن مهارت بیشتری دارید شناسایی کنید، در آن پیشرفت کنید و از آن به عنوان منبعی برای درآمدتان استفاده کنید.

 آیا می توانید با عدم ثبات درآمدتان کنار بیایید؟

طبیعتا شروع هر کاری با مشقت هایی روبرو است. به عنوان فریلنسر ممکن است ماه های اول فعالیت تان نیاز باشد برای بیشتر شناخته شدن از خود گذشتگی کنید و با دستمزد ناچیز کار کنید. این واقعیت را هم باید بدانید که فریلنسری مستلزم شبکه ای وسیع از ارتباطات است. مشتری را باید خودتان پیدا کنید و هر چه از لحاظ اجتماعی فعال تر باشید این مسئله برایتان آسان تر خواهد بود. لذا هیچ گاه نمی توانید میزان درآمدتان را تضمین کنید.

 

مزایای فریلنسری

  • رییس خودتان هستید

در آزاد کاری زمان بندی تحویل کار، میزان کار و اینکه با چه مشتری هایی مایل هستید همکاری کنید را خودتان انتخاب می کنید. لباس راحتتان را در خانه می پوشید، برنامه سفرتان را راحت برنامه ریزی می کنید و در کل همه چیز به خودتان بستگی دارد.

  • درآمد بیشتری دارید

درآمد فریلنسر بسته به صنعتی که در آن فعالیت می کند می تواند متفاوت باشد. البته ذکر این نکته مهم است که کاملا بستگی به خودتان دارد که چه میزان کار را متقبل می شوید. فریلنسر بودن همانقدر که جذاب به نظر می آید ریسک بالایی نیز دارد. اما در کل میزان درآمدتان را خودتان به ازای میزان کاری که متعهد می شوید تعیین می کنید.

  • مالیات کمتری می پردازید

یک فرد فریلنسر نسبت به یک شرکت ثبت شده ملزم به پرداخت مالیات کمتری است. البته در مواردی اگر شغلتان جزو مشاغل کم درآمد باشد حتی ممکن است از پرداخت مالیات معاف شوید.

  • تعادل کار-زندگی بهتری دارید

تعادل ایجاد کردن میان کار و زندگی یکی از چالش هایی است که انسان امروزی درگیر آن است. توسط شغل فریلنسری در هر کجا که خواستید می توانید زندگی کنید. به خانواده و ورزشتان برسید و ملزم به به کارت حضور زدن دقیقا راس ساعت ۸ صبح نیستید!

معایب فریلنسری

  • مدیریت تمام کارها بر عهده شماست

با آزاد کار بودن مسئولیت تمامی تصمیمات بر گردن شما است. همه کار را مجبورید به تنهایی انجام دهید از بازاریابی و ترقیب مشتریان گرفته تا حسابداری روندهای مالی. در واقع شما یک کارمند ساده نیستید می توان گفت یک بیزینس تمام عیار هستید.

  • خودتان باید خودتان را بیمه کنید

در شغل فریلنسری دیگر خبری از بیمه و مزایا نیست. در واقع خودتان باید خودتان را بیمه کنید که طبیعتا از بیمه های سنتی که توسط کارفرما در شرکت ها برای کارمندان تهیه می شود گرانتر تمام می شود.

  • مرخصی بدون حقوق

هر کارمندی که در شرکت کار می کند از مزیت مرخصی های با حقوق برخودار است اما در شغل فریلنسری اگر نیاز به یک مرخصی یک هفته ای پیدا کردید کسی بابت آن مبلغی به شما نمی پردازد.

  • عدم ثبات در درآمد

همانطور که در اول مقاله هم اشاره کردیم یکی از معایب بزرگ فریلنسر بودن عدم ثبات در درآمد است. فرض کنید برای ماه بعد چک دارید و هنوز کاری برای انجام دادن پیدا نکرده اید. عدم پیش بینی درآمد و عدم توانایی برای برنامه ریزی های مالی مشکل بزرگی است که هر فریلنسری تا بحال آن را تجربه کرده است.

حال که با تعریف فریلنسری آشنا شدید و مزایا و معایب آن را بررسی کردید باید برای ورود به این شغل جذاب اما پر از چالش تصمیم گیری کنید. خیلی ها سوال می کنند که اصلا چگونه فریلنسر شویم؟ اگر برای انتخاب این شغل مصمم هستید ادامه مطلب را مطالعه کنید تا تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق را با هم مرور کنیم.

راه های سریع کسب درآمد از فریلنسری

قبل از اینکه تبدیل به یک فریلنسر شوید باید بیزینستان را مشخص کنید یعنی اینکه دقیقا تعیین کنید چه کاری برای مشتری هایتان می خواهید انجام دهید و چه ارزش افزوده ای برای آنها می آفرینید و بعد دست به اقدام بزنید .در ادامه ۹ قدم مهمی که باید طی کنیم تا به یک فریلنسر موفق تبدیل شویم را با شما در میان می گذاریم.

چگونه فریلنسر شویم؟

  • برند خودتان را بسازید

اولین چیزی که هر کسب و کاری چه فریلنسری چه غیر از آن برای تداوم در بازار رقابتی و بلند مدت نیاز دارد التزام به دارا بودن یک برند شخصی است. استفاده از برند شخصی به کسب و کار شما شخصیت می بخشد و شما را مورد اعتماد تر جلوه می دهد. در کنار یک لوگوی مناسب، بیزینس شما باید یک اسم برند مشخص داشته باشد. می توانید از نام خودتان و یا هر نام دیگری استفاده کنید.

  • وب سایت بیزینس تان را راه اندازی کنید

المان دیگری که برای برندتان حیاتی است وجود پلتفرم های آنلاین معتبر است. اولین و شاید ضروری ترین پلتفرم آنلاین شما باید وب سایتتان باشد (خصوصا اگر دور کاری می کنید)  و بعد در شبکه های اجتماعی دیگر سرمایه گذاری کنید. چرا که به شبکه های اجتماعی اعتباری نیست و اگر فقط به عنوان مثال در اینستاگرام فعال باشید بنا به هر دلیلی اعم از فیلترینگ یا کوچ مخاطب به پلتفرم های دیگر بیزینستان با ریسک بزرگی مواجه خواهد شد اما وجود یک وب سایت تداوم شما را تضمین می کند. لوگو، پورتفولیو و خدمات بیزینس تان را روی وب سایتتان شرح دهید. حتما دامنه سایت و شبکه های اجتماعیتان را بر اساس نام برندتان تشکیل دهید به عنوان مثال اگر یک فریلنسر الکترونیک هستید و برندتان را با نام سام الکترونیک ایجاد کرده اید وب سایتتان باید به شکل Samelectronic.com باشد و یا فرضا یوزر شبکه اجتماعیتان باید به شکل @Samelectronic باشد. این کار باعث می شود مشتری ها راحت تر شما را پیدا کنند.

هم چنین فعال بودن در شبکه های اجتماعی می تواند طیف وسیعی از مشتری ها را برای شما به ارمغان بیاورد. نیازی نیست که حتما در همه آنها فعال باشید اما هر کدام مناسب بیزینستان باشد را به عنوان پلتفرم اصلی انتخاب کنید. مثلا توییتر برای منتشر کردن پورتفولیو مناسب است، لینکدین مکانی برای ساخت روابط حرفه ای است، فیسبوک برای پیدا کردن افراد هم فکر و اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن قطعاتی از کارتان مناسب است. مثلا اگر فریلنسر عکاسی باشید اینستاگرام که محیط بصری تری دارد برای به اشتراک گذاشتن نمونه کارهایتان قطعا مناسب ترین گزینه خواهد بود.

  • پورتفولیو تشکیل دهید

فرقی نمی کند فریلنسر نویسنده، دیزاینر و یا توسعه دهنده سایت باشید، پورتفولیو باید بخش جدا نشدنی از کار شما باشد. پورتفولیو مجموعه ای از نمونه کارهایی است که تا بحال انجام داده اید و در واقع قبل از هر ارتباطی به جای شما با مشتری صحبت می کند. از طریق پورتفولیو، مشتری می تواند متوجه شود که آیا سبک و سطح کار شما با چیزی که او انتظار دارد هم خوانی دارد یا خیر. از طرف دیگر داشتن پورتفولیو به نفع خود شماست چرا که باعث می شود مشتری هایی که مناسب کار شما نیستند قبل از اینکه با شما برای همکاری تماس بگیرند غربال شوند.از راه های گوناگونی می توانید پورتفولیو خودتان را آماده کنید و در اختیار دیگران بگذارید، می تواند به شکل لینک روی وب سایتتان باشد و یا حتی در Dropbox  و Google Drive آن را نمایش دهید.از طریق سایت های دیگر هم می توانید پورتفولیو تشکیل دهید مثلا:

  • وب سایت Contently : مناسب نویسندگان، روزنامه نگاران یا تولید کنندگان محتوا …
  • وب سایت PortfolioBox : مناسب دیزاینرها، عکاسان، هنرمندان و …
  • وب سایت CarbonMade : مناسب معماران و سازندگان انیمیشن و…
  • وب سایت Journo Portfolio : مناسب نویسندگان و خبرنگاران …
  • محل فیزیکی کارتان را مشخص کنید

تا اینجای مطلب زیر ساخت لازم برای شروع کار فریلنسری را یاد گرفتیم و حالا نوبت آن است که اقدام کنیم. درست است که فریلنسری نیازی به مکان خاصی برای انجام کار ندارد. اما این را فراموش نکنید که برای حفظ تمرکز و ارائه یک کار با کیفیت نمی توانید در تخت تان کار کنید.یک مکان آرام و بدون سر و صدا را انتخاب کنید اگر مجبور به کار در خانه هستید و هزینه محل کار برایتان مهم است سعی کنید اتاقی جداگانه با اتمسفر کاری برای خودتان تهیه کنید. اگر برای محل کار نیز هزینه ای در نظر گرفته باشید مکان های مختلفی مانند کارخانه نوآوری در شهر تهران فضای اشتراکی و یا خصوصی را برای کار کردن فریلنسر ها در نظر گرفته اند که با هزینه ای کمتر مکان مناسب کار را در اختیار شما قرار می دهند و حتی می توانید با ارتباط ایجاد کردن فرصت های شغلی نیز برای خودتان رقم بزنید.

  • دستمزدتان را مشخص کنید

قبل از آنکه پروژه ای را شروع کنید باید راجع به نرخ و قیمت کارتان تحقیق کنید. این قسمت شاید سخت ترین قسمت فریلنسری باشد. کار شما چقدر ارزشمند است؟ اگر نرخ تان کمتر از حد معمول باشد چه؟ اگر قیمت را بالا بردید و مشتری موافقت نکرد چه کار کنید؟ قسمت تعیین مبلغ شاید تا حدی شخصی باشد. به این معنا که دستمزد مشخصی برای کار شما وجود نداشته باشد. اما چند استراتژی قیمت گذاری زیر تا حدی می تواند به شما کمک کند:

  • قیمت گذاری بر اساس هزینه ها

در این روش مشخص می کنید که برای انجام پروژه ای خاص چقدر هزینه کرده اید. معمولا بین  ۱۰ تا ۳۰ % قیمت کل هزینه ها می تواند سود شما از انجام کار باشد. این استراتژی قیمت گذاری معمولا برای کسانی مناسب است که از وسایل فیزیکی در کارشان بهره می برند و هزینه وسایل را برآورد می کنند. برای فریلنسر هایی مثل نویسندگان این مدل اصلا مناسب نیست.

  • قیمت گذاری بر حسب نرخ بازار

در این استراتژی قیمت گذاری، میانگین قیمت های معمول بازار ملاک هستند. بستگی دارد در چه صنعتی فعالیت می کنید و رنج دستمزد ها در آن چگونه است. از رقبایتان که در حوزه مشابه شما کار می کنند ایده بگیرید و تحقیق کنید تا میانگین دستمزد را متوجه شوید.

  • قیمت گذاری بر حسب ارزش

یک مدل قیمت گذاری دیگر بر حسب ارزش است. به این معنا که قیمت را بر اساس ارزشمندی کارتان مشخص کنید. در این مدل تا حد زیادی، قیمت گذاری بستگی به نوع مشتری که با آن همکاری می کنید دارد. مثلا نرخ دستمزدی که از همکاری با یک برند ملی بزرگ درخواست می کنید طبیعتا با نرخ دستمزدی که از همکاری با یک کافیشاپ درخواست می کنید متفاوت است. در واقع اینجا بحث ارزشمندی کسب و کارهای بزرگ در برابر کوچک مطرح نیست، بلکه بحث این است که یک شرکت چقدر توانایی مالی دارد و کار شما تا چه حد در آن تاثیرگذاری دارد.

  • در وب سایت های فریلنسری ثبت نام کنید

سایت های فریلنسری در واقع بهترین پلتفرم ها برای فریلنسر ها و کارفرما ها هستند تا بتوانند راحت تر یکدیگر را پیدا کنند و با هم لینک شوند. در این قسمت به معرفی نمونه هایی از سایت فریلنسر ایرانی و خارجی می پردازیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا